Kepimpinan cerdas isi jiwa kosong

18 05 2009

Ditulis oleh Rosninah Ghani

ALLAH mencipta manusia di muka bumi ini sebagai khalifah iaitu pengganti-Nya untuk mentadbir, mengurus dan memakmurkan dunia dengan menjalankan syariat Allah sama ada di peringkat individu, keluarga, masyarakat atau negara.

Melalui pengertian ini bermakna pemimpin yang memimpin sesebuah organisasi adalah khalifah yang bertanggungjawab dalam melaksanakan urusan sesebuah organisasi berlandaskan syariat.

Firman Allah yang bermaksud :“Kemudian Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya.” (Surah al-Hijr: 29)

Pengertian khalifah ini tidak hanya terhad kepada peneraju utama sesebuah organisasi malah setiap individu yang tergolong dalam organisasi itu kerana mereka melaksanakan segala tugas yang diberi dengan berpandukan kepada peraturan yang ditetapkan. Justeru, anggota baru dalam sesebuah organisasi perlu diberi taklimat motivasi oleh ketua organisasi secara personal supaya mereka dapat melaksanakan tugas dengan baik demi kecemerlangan diri dan organisasi.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


Arkib

Blog Stats

  • 127,700 hits


%d bloggers like this: