Insan seimbang pembentuk moral mulia

3 04 2010

Ditulis oleh DR TAJUL ARIFFIN NOORDIN

SALAH satu matlamat pendidikan yang mulia ialah untuk membina kehidupan bermoral. Iaitu kehidupan yang menjunjung prinsip dan peraturan yang harmoni di antara manusia dengan manusia dan di antara manusia dengan ekosistem dan alam. Dengan adanya amalan prinsip dan peraturan yang baik, manusia dapat hidup dengan aman dan sejahtera. Alam sekitar juga akan terpelihara dalam keadaan yang seimbang dan harmoni.

Pendidikan Malaysia tidak putus-putus memberi fokus dan penekanan yang istimewa terhadap pembangunan moral yang tinggi. Ini patut dihargai dan dibanggakan. Sebagai contoh, dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN-1987) konsep moral tersurat dan tersirat dalam ungkapan “………. untuk mengwujudkan insan yang seimbang dan harmonis”. Lebih tepat lagi konsep moral terangkum dalam istilah seimbang.

Keseimbangan yang dimaksudkan ialah di antara potensi rohani, intelek, emosi dan rohani. Rohani yang suci akan membina intelek yang sihat, emosi yang stabil dan jasmani yang sejahtera. Keseimbangan keempat-empat potensi ini akan membentuk moral yang baik. Iaitu sifat dan sikap taat dan patuh kepada disiplin dan peraturan dengan hati yang gembira. Insan bermoral akan mematuhi disiplin dan peraturan dengan rasa bangga. Mereka sangat benci dan jijik kepada aktiviti tidak bermaruah.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


Arkib

Blog Stats

  • 127,700 hits


%d bloggers like this: